“Zitten is het nieuwe roken” is iets wat we steeds vaker horen om te zeggen dat veel zitten erg ongezond is. Uit onderzoek blijkt dat Belgen 55% van de tijd dat ze wakker zijn, zitten.

Heb jij een zittende job, maar wil je toch gezond bewegen? Dat kan met enkele haalbare en eenvoudige bewegingstips.

Want het is wetenschappelijk bewezen dat elk half uur 2 min bewegen of elk uur 5 min bewegen het effect van langdurig zitten doorbreekt.

11 haalbare bewegingstips

1) Staand werken: steeds meer bedrijven investeren in zit-sta bureau’s, heb je deze infrastructuur niet, dan kan je rechtstaand vergaderen. Wissel dit wel af met zitten om niet te beginnen leunen. Zodoende behoud je een juiste houding.

2) Drinken halen: een sympathieke collega brengt je koffie of je drinken? Dat is lief, maar je hebt er meer baat bij zelf je drinken te halen: meer beweging.

3)  Wandel naar je collega i.p.v. te bellen of te mailen

4) Kleine work-out achter je bureau: sta op en ga weer zitten zonder handen, dit kan je meerdere keren herhalen of strek je benen recht naar voor zodat ze parallel zijn met de vloer en buig en strek hierbij je tenen enkele keren.

5) Zet je prullenbak verder: het klinkt vast grappig, maar plaats je prullenbak aan de andere kant van je kantoor, zo moet je rechtstaan om iets weg te gooien.

22 april 2023 – gezondheidstips

Healties Voedingssupplementen: zitten is het nieuwe roken
Healties Voedingssupplementen: zitten is het nieuwe roken

6) Neem de trap: moet je naar een ander verdiep, neem dan de trap i.p.v. de lift. 

7) Talk and walk: Maak er een gewoonte van rond te wandelen als je aan het bellen bent en je je pc niet nodig hebt hierbij. Wil je iets met een collega één op één bespreken, dan kan je dat samen wandelend doen.

8) Fietsend naar het werk: woon je niet zo ver van je werk, overweeg dan zeker regelmatig met de fiets naar het werk te rijden. Meteen twee vliegen in één klap: beter voor het milieu en je gezondheid.

9) Parkeer verder: Ga je toch met de auto werken, parkeer dan je wagen zo ver mogelijk van de ingang.

10) Verste toilet: kies voor je sanitaire pauze niet het dichtsbijzijnde toilet, maar bijvoorbeeld dat het verdiep boven of onder je.

11) LAT relatie met je printer: druk je documenten af op de printer in een andere kantoorruimte of ander verdiep.

Ga creatief aan de slag met deze tips en doorbreek het “zitten is het nieuwe roken”!

Voor extra concentratie op het werk:  Healties Omega3.

Blijf op de hoogte van tips, advies en nieuws over gezond leven